Tuesday, November 6, 2012

salah tanggapan

zaman sekolah dulu, selepas pmr kelas dipecah ke 3 tiga aliran sains, akaun dan agama.sebab cemerlang dalam pmr dan berangan nak jadi engineer gua masuk aliran sains.duduk aliran sains bangga lain macam.berbanding kelas agama yang spm 9 subjek kalo tak silap,gua kena ambik 11 subjek.sebab sekolah agama,dia jadi aliran sains agama.ada tambah subjek syariah,quran sunnah dan bahasa arab.

sebelum pmr sebenarnya otak gua dah set satu benda.apa jadi pon dengan result pmr, gua tak nak masuk aliran agama.selain gua tak nak ambik dua subjek bahasa arab,gua pikir aliran agama ni masa depan dah nampak satu jalan.abes spm sama ada pegi ke matriks uia, atau ke nilam puri, kalo lagi power gi maahad tahfiz masjid negeri penang, atau last choice kalo tak dapat offer mana-mana masuk form 6 amek stpm.lepas tu automatik jadi ustaz.

memang masa tu, hanya tu je laluan senior-senior gua yang masuk aliran agama.masa tu gua tengok, senior yang masuk aliran agama ni memang jenis betol taat dan patuh ke ajaran agama.yang berserban bila ke surau,lepas subuh baca quran,petang baca mathurat, dan bila hari minggu buat program taubat dan qiamullail untuk junior.

tapi raya haji yang lepas,semua tanggapan gua sebelum ni jadi tak betul.tak kala keluar takbir raya maybank di tv,keluar muka senior gua yang dari aliran agama tengah mengepalai takbir.mula tengok, ingat dia cuma ustaz jemputan sebab masa gua kat um, dia pon di akademi pengajian islam, UM.tapi bila kali kedua gua tengok, pergghh rupanya dia ketua syariah maybank islamic.selama ni tak pernah terpikir kalo dari aliran agama boleh masuk ke aliran korporat.tapi kalo dalam 10 tahun lepas, memang tak akan orang percaya benda sebegini akan terjadi.

jadi kepada budak yang amek spm,masa depan bukan terletak kepada result spm.bila interbiu kerja nanti baru akan sedar yang spm tu adalah useless.tak berguna pon.macam sekeping tiket je.

in before, senior yang takbir kat tv tu dulu ketua pelajar masa gua form 2.masih ingat macam mana gua disuruh hafal surah, pakai serban, ketuk ketampi sampai peha sakit.dan paling gua ingat,kena sapok biki dalam bilik prep lepas balik surau sembahyang isyak.. deng

No comments:

Post a Comment