Monday, July 23, 2012

puasa pertama

sebagai seorang yang memegang kepercayaan bahawa kebahagiaan sesebuah rumah bermula dari dapur,jadi  juadah berbuka pon dimasak semuanya secara sendiri.sepanjang dua hari berbuka bersama-sama buat kali pertama sebagai suami isteri langsung takde makanan yang dibeli di param.keseronokan dan kesungguhan untuk masak bersama sungguh berbaloi.ada pulak tu kadang-kdang bergaduh tentang resepi.

wife ada jugak mengajak untuk berbuka luar,beli buffet atau pegi ke restoran-restoran yang selalu di pegi masa bulan puasa sebelum-sebelum ini.jawapan gua kepada dia "dah 7 tahun kita asyik berbuka diluar,atau restoran.cukup-cukup la".memang gua lebih selesa berbuka di rumah.lapang,tak perlu kalut nak sembahyang maghrib.nak bekejar pegi terawih pulak lepas tu.sebab tu gua lagi senang berbuka depan tv di rumah.dan paling penting puas makan masakan sendiri walaupon kurang menjadi.

selalu wife mintak rate brp bintang masakan dia.as always gua bagi 3/5 bintang.bila dia tak puas hati, gua pon jawab "mak kita dah masak lebih dari 40 tahun.memang la sedap.mungkin masa diorang sebaya kita masak tak sesedap sekarang".penuh diplomatik dan rasional gua jawab.tak percaya? tengok la bila dah tua nanti.

sedihnya,hari ini gua kena menghadap param semula.membeli lauk dan kuih untuk berbuka serta sahur.seperti tahun-tahun sebelum ini.

Juadah hari pertama : ayam masak madu,terung sambal,temenung masak lemak dan kuih keria.all homemade!

No comments:

Post a Comment