Thursday, July 19, 2012

perihal lampu isyarat

kalo gua balik shah alam, sabtu malam atau ahad malam baru balik semula ke kokdiang.biasanya gua akan sampai ke shahab perdana dalam pukol 4.30 atau 5 pagi.kemudian gua akan drive lebih kurang dalam 30-40 minit ke kokdiang.melalui jalan biasa.bukan highway.

drive sorang-sorang dalam kepekatan pagi ke kokdiang boleh juga membawa kepada perasaan seram-seram kuku.seram paling power berlaku bila sampai ke traffic light.terutama bila merah.yang buat gua tak paham,kenapa jalan yang lengang pon perlu menyala lampu merah.memang selalu gua check,sebelum kereta gua sampai memang takde kereta yang keluar dari salah satu simpang traffic light tu.

takut tuh duduk sorang-sorang dekat trafik light.kot ade orang ketuk cermin kereta,culik gua macam mana? jadi gua terpikir,kenapa tak dibuat traffic light yang guna sensor? kalo tak silap gua ada terbaca tentang magnetic sensor dipasang underground kat setiap cabang jalan di traffic light tu.sensor tu yang akan mengawal lampu merah dan hijau untuk setiap traffic light.tapi yang gua perasan, kebanyakan traffic light malaysia dikawal guna timer.sebab tula bila kereta takde pon lampu akan tukar jadi merah.

bercakap mengenai traffic light,ada lagi satu masalah dekat malaysia ni.sesetengah trafic light,ada yang akan tukar hijau satu demi satu lorong.sebagai contoh gambar bawah ni.


lorong kiri boleh jalan,lorong kanan belom boleh jalan.yang menjadi masalahnya bila yang nak terus masuk lorong kanan.dah hijau, terpaksa la tukar lorong.mengarut bukan.dari kokdiang ke jitra kalo tak silap ada empat trafik light yang macam ini punya fesyen.kenapa tak diseragamkan? takde ke orang yang buat kajian benda ni? ke nak tunggu najib lancar lampu isyarat 1malaysia?

banyak lagi sebenarnya masalah trafik light ni.belum lagi yang lampu merah tunggu sampai 90 saat,tapi lampu hijau cuma 15 saat.

tapi gua paling benci orang langgar lampu merah,dan tak hormat orang yang berbasikal.semalam nyaris gua nak kena langgar.

No comments:

Post a Comment