Wednesday, April 18, 2012

perihal PTPTN

sebagai seorang bekas student yang mengambil pinjaman ptptn gua tak bersetuju dengan penghapusan ptptn.tapi gua sokong pendidikan percuma dan penghapusan interest ptptn.

point pertama gua mengenai tak setuju tentang penghapusan ptptn ialah duit yang dipinjam itu ialah taxpayer money.kenapa nak habiskan duit pembayar cukai begitu saja? gua bagi contoh masa gua belajar dulu.satu semester gua dapat RM3,500.tolak yuran apa semua,bersih gua dapat dalam RM2,000.dengan RM2,000 tula gua bayar duit sewa rumah,minyak motor,tengok wayang setiap jumaat dengan wife dan beli top up.jadi, kenapa taxpayer money perlu digunakan untuk bayar duit tiket wayang gua,minyak motor,duit topup dan benda lain? itu dah kira salah.jadi sebab tu gua tak setuju dengan penghapusan ptptn sebab ia macam berdosa sebab guna duit rakyat bukan untuk rakyat.sama la macam kes nfc,rosmah beli cincin dan apa semua tu.

tapi yang gua sokong kalau diberi pendidikan percuma kepada semua peringkat.bagi pendapat gua, kesihatan dan pendidikan adalah perkara asas yang perlu disediakan oleh kerajaan sesebuah negara.sebab ia sebagai satu konsep pelaburan.bila negara ada penduduk yang sehat dan berpendidikan,rakyat tersebut yang akan menjana ekonomi negara tu balik.

sebagai bekas student,gua tahu kenapa student sangat marah dengan ptptn.student marah kerana perlu membayar balik 4% lebih daripada jumlah yang dipinjam.dan 4% tu akan dikira setiap tahun berdasarkan baki pinjaman.kalo check dalam penyata ia terletak dibawah kos pentadbiran.gua bayar ptptn sejak mula kerja setiap bulan walaupon kadang-kdang miss.tetapi lu orang tahu,even dah dua tahun lebih gua bayar,kos pentadbiran pon tak lepas-lepas lagi.demotivate tau gua nak bayar.itu yang membebankan.

itu cerita gua yang mampu bayar.tapi yang tak berapa mampu? penat siak.macam kena bayar hutang along pulak kadang-kadang gua rasa.tak bayar kang,kena blacklist pulak.

jadi kalo nak hapuskan ptptn boleh,tapi cuma hapuskan pinjaman yang bahagian bayar yuran saja.yang lebihan pinjaman untuk tengok wayang,makan,berak,karaoke,futsal, dan macam-macam lagi yang tu wajib dibayar balik.aiseh,lu orang dah seronok-seronok takkan nak free.itu duit pembayar cukai.lagipon,itu duit gua la woih! gua bayar cukai.

No comments:

Post a Comment