Saturday, April 23, 2011

durian oh durian

macam biasa setiap petang jumaat gua pegi pasar malam arau.pasar malam yang gua rasa agak best la kat sini.selain makanan yang dia jual banyak jenis,awek-awek yang datang pon buleh tahan ramai.ramai pon sebab budak-budak uitm dan matrik arau.ok la tu,daripada pasar malam kokdiang yang penuh orang tua je.

lepas tongkat motor steadi-steadi tepi jalan,gua gerak masuk pasar.belah depan penuh dengan orang jual durian.awal benar durian tahun ni.yang kat umah gua tak silap baru nak berputik.dua tiga kali gua pusing pasar sambil beli benda makan.lepas gua rasa cukup benda makan gua dah redi nak balik.

ntah nafsu apa yang rasuk,gua pon tak tahu.tiba-tiba terasa nak beli durian.tapi nak beli gua tak reti.sebab selalu bapak gua yang terer beli.kalo tak beli kang,takut kempunan pulak.gua gamble.gua cari gerai yang ramai orang.kalo ramai yang membeli,mesti buah elok ye dak.sebelum gua beli,gua tengok sorang brader ni beli.brader ni suruh orang tu kopek sikit,kemudian dia tekan isi tu sikit teros dia suruh bubuh dalam plastik.

tibe giliran gua.nak bagi nampak cerdik,gua tanya dulu buah kampung ke atau kawin.kemudian,gua folo je cara brader tu.orang tu kopek,gua tengok kaler isi,tekan sikit.rasa agak-agak lembut gua ok kan saje.iblis ni memang suka rasuk gua.sebijik lagi gua suruh brader tu kopek.dua bijik saiz sedang-sedang gua bawak balik.atas moto bukan main gua teliur tak sabar nak telan durian.ada jugak pikir-pikir,esok pagi kat pasar tani nak beli pulut kuning kosong makan dengan durian.pergghhh,memang mantap.mak gua pon tak pernah buat pulut kuning durian.

sampai saja rumah,gua cepat-cepat masuk terus nak ke dapur.elok bukak plastik baru gua perasan.macam mana nak kopek? mana ade golok,parang atau pisau besar nak kopek durian? dem....lama otak genius gua pikir.teringat pulak zaman asrama dulu,bila belah kelapa belakang surau.tengok kiri,kanan gua nampak sebatang screwdriver.pelan-pelan gua cucuk durian tu.dah rupa macam nak mengukir pon ade.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
tak sampai 10minit,sebijik durian habis.aahhh,nikmat..

No comments:

Post a Comment