Saturday, January 22, 2011

bila kita stress
















malam tadi sebelum tido gua layan video pasal lepat yang teraniaya 13 tahun sebab orang politik malaysia.tak kenal lepat? brader penang yang ada kes anak kena bawak lari oleh bekas isteri omputeh tu.nak tengok video tu,ketik kat sini.

satu benda yang gua tertarik pasal dalam video ni,bila lepat cerita macam mana dia stress sampai terpaksa kena belah perot,buang pankreas.memang dahsyat tekanan pada diri dia.gua tertarik dengan benda stress ni.stress ni memang benda normal pada setiap manusia.stress tempat kerja,stress belajar,stress pasal duit dan macam-macam lagi la benda yang buleh buat kita stress.stress ini sebenarnya sangat bahaya,kerana boleh efek kesihatan diri.dalaman pulak tu.jadi macam mana kita patut nak deal dengan stress ni?




















tolong jangan buat benda yang kurang sihat.ini gua percaya ramai yang buat.hisap rokok,ambik ubat tido,minum arak,atau tido yang panjang.walaupon benda ni buleh bagi kelegaan,tapi ia cuma jangka pendek.bila jangka pendek,kita perlukan setiap masa.sebab stress tetap datang setiap kali kesan dari benda semua tu hilang.bila tido,kita bangun akan tetap terpikir lagi pasal stress tu.lagi satu tolong jangan marah-marah,dengan rosak kan barang,atau marahkan orang lain.sebab ini akan menambah lagi stress kita.bukan tu saja,orang pon akan membenci kat kita.

tapi paling penting tolong jangan turn off diri tu dari kawan,femly,atau siapa-siapa yang rapat dengan kita.ramai yang pikir,bila kita stress kita tak perlukan orang sekeliling kita.they never help.tapi sebenarnya,masa stress macam ni la manusia yang rapat dengan kita diperlukan.bila mereka ada,kita boleh bercakap,keluarkan semua benda yang kusut dalam kepala kita,diorang buleh tadah telinga dengar kita maki hamun dengan siapa atau benda yang kita stress.bial semua benda dah keluar baru kita buleh lega.tapi tolong jangan lepaskan stress tersebut dengan marah kepada orang yang kita luahkan masalah.kadang-kadang,orang lain terpakasa ambil masa untuk paham diri kita.they will think about us.jangan pikir diorang tak paham dengan kita.sekali kita marah,percaya la diorang tak akan dengar lagi kita punya stress.

stress ni boleh dilawan dengan rileks sebenarnya.contoh pegi berendam air panas ke,jalan-jalan ke,cakap dengan orang tersayang ke,pegi urut ke (gua tak cakap urut batin),berkebun ke atau bersukan.tak pon cari jurnal,atau buku tulis.sebab tu kalo kita tengok,ramai tulis status dekat fesbuk atau tweeter.tapi bagi gua kalo stress gua suka rembat bola laju-laju masa futsal.gua anggap bola tu kepala orang ke,masalah ke.jadi gua akan rembat kat jaring sampai gua rasa puas.

tapi kita orang islam ni,tak ada yang terbaik selain bercakap dengan tuhan.ambik wuduk,bukak sejadah,sembahyang sunat 2,4, atau 6 rakaat,pastu baca quran sampai tenang.itu je cara terbaik untuk kita.sebab siapa lagi yang kita boleh percaya boleh tolong kita? tuhan saja...

aaahhh,lega.gua tulis ni pon sebab gua tengah stress....gua stress bila lapar...

3 comments:

  1. salah satu cara untuk aku release stress is makan!! or pergi bercuti... the least.. tgk wayang jer... ehehheehhehe

    ReplyDelete
  2. makan bila stress bahaya esan..nanti boncit hahaha..

    ReplyDelete