Tuesday, January 18, 2011

azam seorang ayah

seminggu lepas datang seorang pekerja gua dalam bilik.dia nak mintak pengesahan borang personal loan satu bank.sebelum sain,gua tanye sikit pasal loan yang dia nak buat."berapa nak pinjam ni" sambil gua selak borang yang dihulur.katanya "nak pinjam dalam 3-4 ribu".bila gua tanya nak buat apa,katanya "alaa,nak buat kenduri sikit bulan tiga ni,makcik hang tu nak la beli almari baru" jawab dia sambil tergelak.dihembus asap rokok daun dari mulut sementara menunggu gua habis membaca detail borang tersebut.lepas gua sain,digulung borang dan terus keluar dari bilik untuk menyambung tugas di bahagian dryer.

esoknya dia shift petang.sebelum balik rumah,gua pegi belakang jenguk dryer.masa lepak dalam control room gua tanya balik tentang loan yang semalam dia kasi gua sain.berubah riak wajah dia bila ditanya.kata dia,pagi tadi dekat bank, permohonan kena reject.sebab gaji basic bukan rm3 ribu.katanya sekarang syarat baru,nak pinjam gaji basic kena 3ribu.melilau dia keliling jitra tanya bank lain.tapi hampa, syarat tetap sama.dia call sanak saudara yang ada keje bank tetap tak buleh tolong.tengah bermasalah baru terkeluar cerita,rupanya anak nak kawen.tapi anak tak cukup duit.hantaran saja dah 5-6 ribu,belum masuk kos kenduri 5-6 ribu.tapi kerja cuma pembantu di kedai makan.

bagi dia,anak perlu ditolong.sebab masa dia muda,bapak dia buat benda yang sama pada dia.tak dapat nak pinjam dari bank,ada yang bagi cadangan supaya mencuba buat pinjaman dari koperasi pekerja.lepas seminggu,tengah hari tadi,dia dapat panggilan telefon.pinjaman dariu koperasi dah hampir lulus.dia sangat lega tadi.

tapi gua tak gembira langsung.gua kesian campur geram.geram pada anak dia.dah tau tak mampu nak kawen kenapa perlu kawen? kenapa nak susahkan mak bapak? gua kesian kat bapaknya,kena ke hulu hilir usung borang.pegi setiap bank.telefon sanak saudara mintak tolong,semata-mata nak cari duit untuk bagi anak tu kawen.

gua tak tau la apa yang si anak tu pikir.tak ke dia terasa menyusahkan bapak dia? bagi gua,kalo nak kawen tolong la jangan menyusahkan mak bapak.lagi satu yang gua sangat tak setuju,kalau nak kawen pegi pinjam duit dari bank.bukan ke kalo pinjam tu dah jatuh hukum tak berkemampuan? dan orang yang tak berkemampuan haram untuk berkawen.

tapi gua nak buat macam mana.nak cakap lebih-lebih tak buleh.gua cuma boleh simpati kepada pekerja gua.

4 comments:

  1. kenapa aku baca blog nko aku selalu macam nak sedih...

    zaed,,, nko takleh salahkan sapa2 dalam hal ni... nko kena bersangka baik,,, maybe anak die dah ada usaha jugak tapi kita tak tau....

    mendirikan rumah tangga ibarat mendirikan masjid... satu usaha yg mulia..

    anyway its life... people lead their life with their very own created path... don't judge with prejudice.. and don't expect other people drive their journey in life like we do... that's all the capacity that they have...

    its just my two cents of thought...

    ReplyDelete
  2. haha,ko baca penuh prasaan esan.no la,semua ni my thought jugak.my thought about how a man want to get married.shouldn't put any burden to anybody else.
    patut ukur baju badan sendiri.itu je..

    ReplyDelete
  3. kan... mmg aku baca dgn penuh perasaan...

    ehehehe... mmg yer pun.. mmg kena patut ukur baju kat badan sendiri...

    **masalah negara; rakyat makin miskin sebab tak mampu nak hidup...

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah la, kakak n abg aku kawen ritu xpkai duit mak pak pun.

    aku harap bila turn abg yg sorg g, aku n adik, benda yang sama jadik. nikah senang. kenduri kendara habes duit wat pa. sat g lepaih nikah nak mkn apa?? kayu?

    ReplyDelete