Wednesday, December 22, 2010

stail kapitalis

tadi mula-mula bukak internet gua rasa ada silap ketik kat mana-mana.tibe-tibe laptop gua install security shield.ingatkan antivirus apa,sebab lepas install benda tu teros run scan.jumpa virus belambak dalam laptop.gua takde la nak heran sangat,sebab memang dalam laptop gua ada gaya macam kandang virus.antivirus pon macam mati segan hidup malas.

tapi selang dua tiga minit,dia makin galak keluar detection virus.gua heran,software baru ni apa hal aktif benor.meroyan ke.makin lama makin annoying.lepas tu,satu-satu software gua tak buleh bukak.outlook,fail excel,word tak buleh bukak.benda lagha macam lagu dengan video lagi la.celaka.punah macam ni.macam mana gua nak kerja besok.macam mana gua nak buat slaid projek yang nak kena present esok.tu belom kira semua fail-fail kerja dalam laptop ni.mana ada gua sinpam backup kat mana-mana.

gua tanya lebai google,rupanya security shield ni penipu.dia create fake virus,tunjuk notification supaya yang gelabah beli update software.update ni kononnya untuk buang virus fake,yang memang tak ada dalam komputer sebenarnya.

tapi gua tak gelabah,gua bukak youtube gua stadi macam mana nak buang benda-benda bidaah cam gini.lepas 10minit setel.laptop kembali normal dan bulih menjalankan tugas hakiki dia.

ini la rupe benda bidaah tu.belambak-lambak kononnye ada virus dalam laptop.

ini cara nak menipu.nak suruh beli update ke apa ntah.

jadi kepada sesape yang terkena benda sama,rujuk la video ni kat youtube.


gua tak larat nak donlod.

No comments:

Post a Comment