Tuesday, December 28, 2010

pengalaman bukit jalil gua

semenjak gua stadi kat um,gua memang suka pegi bukit jalil tengok bola.tak kira la bola melayu ke bola international ke atau apa-apa jela.semua gua terasa nak pegi.walaupon duduk kedah sekarang gua masih terasa semangat nak pegi.jadinya boxing day hari tu,gua pegi tengok bola malaysia lawan indon.tiket gua suruh kawan kilang cik tunang belikan.

bagi gua,game malaysia-indon ni secaond game yang best gua tengok.yang first dah tentu la tengok man united maen dak.tapi kali ni memang berbeza dengan game malaysia sebelum ni.last kali gua tengok game malaysia,tahun 2007.masa asia cup.malaysia hancur kena 5-0.masa tu trek balapan dah serupa pusat pelupusan sampah.penuh dengan botol orang lempar.tapi kali ni lain pulak cerita.penyokong punya ramai.first time gua tengok orang cina datang tengok bola malaysia.paling cool bagi gua bila ada yang pasang flare merah.super cool,kalo lightning malap sikit dekat tempat penonton,buleh nampak stail penonton itali.

tapi ada benda-benda yang FAM terlepas pandang.satu benda yang gua tak puas hati ialah pembahagian tempat duduk kepada indonesia.gua tengok FAM ni macam baik sangat.terlalu banyak tempat duduk diberi kepada penyokong indonesia.memang orang indon ramai kat malaysia.tapi kenapa perlu bagi banyak? kita main dekat home.penonton player no 12.tapi kenapa nak kurangkan lagi penyokong.kat kawasan tempat gua duduk,ada penyokong yang sampai kena duduk kat atas tangga.

tapi apa-apa pon gua bangga jugak la dengan malaysia punya team.lu orang boleh sebenarnya,tapi kena la usaha kuat sikit.jangan asyik nak kejar artis je buat awek.oh ya,teori gua mengatakan malaysia menang sebab player-kembar-model-nike-yang-asek-kejar-nak-kawen-artis tu tak main.kalo diorang main mungkin hancur.kepada kerajaan,sultan bola kalo buleh tak payah la nak kasi reward banyak-banyak.bagi datuk ke apa ke yang merepek-repek tu jangan la.banyak lagi cup yang perlu dimenang.ini baru sekali.

untuk second leg,gua harap malaysia ni main la betol-betol.jangan kena 5-0 udah le.penat dah gua menjerit-jerit kat korang.tapi paling perit gua terjatuh masa panjat palang nak keluar dari kawasan seat.sialan betul,gaya gua nak lompat gua terasa kaki kiri gua sangkut.gua syak makcik blakang gua gopoh tercapai kaki.sakit tangan kiri gua jatuh atas simen.nasib baik gua tak kena pijak.kalo tak,jadi berita lain pulak la kelmarin.

update pagi menang
tahniah kepada malaysia.lu orang maen memang steadi,tak kecut telor.datang opis pagi-pagi pon makcik-makcik buleh sembang pasal bola.kepada sultan bola dan gomen.jangan terlalu puja dan sanjung pasukan ini dengan wang dan imbuhan.berikan sedikit penghargaan dan sediakan lebih banyak peluang dan ruang untuk diorang.inilah masanya untuk buat anak-anak kecil malaysia tinggalkan xbox,psp,dota atau apa bala lagi.dan mula menyepak bola di padang permainan setiap petang.kembalikan keghairahan bola sepak negara kita.

tapi apa yang paling gua bangga bila rio ferdinand puji malaysia kat twitter.

"congratulation 2 Malaysia who beat Indonesia in the Suzuki cup final.I played against Malaysian u23 team 18months ago, quite a good team" rioferdy5

tahniah malaysia.

No comments:

Post a Comment