Monday, August 9, 2010

balas dendam amalan setan

hari ni ada student masuk praktikal tempat gua.awek.anak staff.sebabkan dia student inijn,automatik dia repot bawah gua.first time gua dapat student praktikal.okay bukan sebab first time,tapi sebab awek.gua jadi blur.praktikal pulak sampai 4 bulan.dalam otak gua asyik terpikir nak suruh dia buat apa.

tapi memandangkan dia datang arini pon dressing macam nak gi tengok wayang.langsung tak kena dengan tempat kerja gua yang kotor,berhabuk.jadi hari ni gua suruh dia khatam mpo dengan nota serba sikit tentang industri gua.tapi gua rasa macam baik pulak suruh dia lepak-lepak membaca dalam pejabat.sebab gua terpikir masa gua buat praktikal dulu.tahun 2007...

gua praktikal dekat kilang spark plug paling feymes kat malaysia.gua dapat pon pakai kabel.elaun rm750 sebulan,paling mahal antara kosmate gua.bangga macam gampang gua bila tunjuk offer letter kat member-member gua.masa hari first day report,hr letak gua bawah manager production.nama apa gua dah lupa tapi biar kita ganti dengan nama bala.bala ada pakai cincin bentuk kepala gajah.memang freak.gaya usah dikenang memang belagak gila.lepas dia bawak gua keliling production floor,dia suruh gua ikut sorang injineer ni.tapi injineer ni sibuk bukan main.tak silap gua dia sorang je injineer kat kilang tu.sebab dia sibuk,dia suruh gua lepak dengan operator dekat satu line,tengok proses assembly spark plugs bagi paham.hari pertama gua soronok tak ingat,elaun besar,keje lepak je.cukup time,gua rempit balik rumah.

pagi esok nya gua datang dengan hati senang.bunyi loceng gua masuk kilang.elok gua masuk,bala lambai gua dari jauh."hari ni u pegi jaga line nombor dua,ada problem u panggil supervisor" bala sound.perghh,baru tengok line sehari,teros kena jaga line.sejak hari tu,status sebagai seorang pelajar praktikal dah tukar jadi operator kilang.setiap pagi gua cuma tunggu arahan bala je pegi line mana.dari assembly,plating,sampai la bukak kotak untuk packing.semua gua kena buat.tapi paling celaka,bila bala tu latu gua.dia suruh gua bersih cyclone benda kotor,kutip kotak terbuang.tapi paling gampit ada ke patut dia suruh gua tonyoh kotor dekat lantai pakai tangan.celaka btol.dah serupa hamba suruhan je gua keje.

tapi bila supervisor universiti gua datang melawat,dia kencing macam-macam.bala terang semua benda injineering dia suruh gua buat.supervisor gua pon percaya la.masa dia komplen report gua,bala ni bukan main api-apikan supervisor gua.nasib baik praktikal 2 bulan je.abes praktikal memang gua sumpah,takde pasal la gua nak kerja kat kilang ni lagi..

tapi bila ada budak praktikal ni masuk,gua terasa nak jadi macam bala.gua nak suruh dia panjat dryer,main dengan habuk,betulkan blower.bagi rasa susah,macam gua kena dulu.ada benda bisik kat telinga suruh gua buat macam tu.tapi naluri gua ni memang baik.takde nak buat cam gitu.gua tak nak jadi bala.dahla tak hensem,bermisai.gila geli gua...

No comments:

Post a Comment