Sunday, July 25, 2010

dah besar baru nak sedar

dalam kereta semalam,lepas berjaya membuang duit sambil mencuci mata di bandar alor setar,gua balik rumah.hari dah mula nak gelap,nak dekat-dekat maghrib.radio kereta gua tengah bising cd nirvana maen lagu in bloom.sebab hormat waktu nak maghrib gua tutup cd,bukak radio.saja tune cari stesen yang sedap dilayan waktu senja.tekan-tekan dapat stesen IKIM.tengah ada bacaan quran sebelum masuk waktu maghrib.gua berenti tekan dan biar kan radio tu.otak gua melayang pegi balik lapan tahun lepas.

8 tahun yang lalu,di sebuah sekolah di tengah-tengah georgetown

tengah sedap main bola kat padang,dengar loceng bunyi.jam 6.30 petang,tanda waktu main dah abis.dari padang kami boleh dengar suara warden abg mus menjerit "okay boys,hurry up..." memanggil budak-budak supaya berhenti main dan naik bersiap-siap untuk makan malam dan ke surau.waktu yang sama surau menukar dari alunan nasyid kepada bacaan alquran.kami senior,tak naik dorm.kami pegi belakang dewan makan,cepat-cepat bubuh makanan dan makan dekat belakang DM atas court volleyball.warden dah letak syarat nak makan dalam DM kena pakai baju melayu.tapi shit lah peraturan,kami senior kena tunjuk rebel.kena melawan sikit,baru junior takut dan kagum.dari kagum ni la,junior akan buat benda sama bila jadi senior nanti.

abes makan,baru naik atas dorm.bunyi bacaan alquran kami buat tak tau.budak-budak junior dah mula penuhkan surau.atas dorm dengan perot yang kenyang kami pekena lepak bawah kipas untuk keringkan peluh atau mula cari port hisap rokok itupon kalau line clear.dah dekat gelap,baru nak mula gerak mandi.oleh sebab speaker dekat hujung bangunan,dan bilik air jugak dekat hujung kami mandi dengan dengan selang seli bunyi bacaan quran.tapi selalunya bacaan alquran tersebut tenggelam dengan gelak dan bising main tarik kain basah,carut-carut sebab tuala kena sorok,atau siram air atas orang tengah berak.selalunya abes bacaan quran atau bila warden abg mus atau en mael naik bawak rotan baru kami mula turun surau.bacaan quran yang geng surau pasang langsung tak bagi kesan dekat kami.

tapi semalam dalam kereta gua rasa lain.gua rasa macam bersalah,sayu bila dengar alunan bacaan quran dekat radio.gua sedar sejak tinggalkan sekolah,gua jarang dengar bacaan quran macam tu lagi.kalo dengar pon,masa lepas waktu azan berbuka ramadhan tak pon,gerai-gerai islam dekat pasar malam pasangkan.padahal,masa sekolah setiap hari setidak-tidak dua kali surau asrama pasang bacaan quran.tapi gua langsung tak rasa apa.bacaan alquran tu tak lebih dari panggilan ke surau,kalau tak ke surau kena tibai dengan warden.gua terpikir,kalau dulu masa sekolah gua ada feeling macam gitu,dah tentu sekarang gua ada dekat al-azhar mesir,tak pon gua buleh letak nama al-hafiz belakang nama gua.tapi benda dah lepas,gua berangan pon dah tak buleh jadi apa.gua nampak masjid sebelah kiri,gua terus bagi signal singgah sembahyang jemaah.....

No comments:

Post a Comment