Thursday, May 13, 2010

13 mei

gua memang seorang yang tak suka baca tentang sejarah malaysia.masa sekolah setiap kali kelas sejarah gua memang kena halau tak pon denda belajar sambil berdiri sepanjang kelas.waktu kelas sejarah gua jenis tidur tak henggat sampai air liur basi tumpah atas buku teks.gua mengaku masa PMR gua dapat A dalam sejarah,itu pon sebab gua meniru naseem-budak-bahas.gua bukan tak suka sejarah,tapi gua bosan nak baca sejarah malaysia.bosan sebab gua rasa apa yang ditulis dalam buku teks buleh diragui kesahihan dia,rasa macam sejarah tu ditambah-tambah supaya buku teks tu cerita dia macam buku 'bedtime story'.cuba lu semua baca buku teks sejarah,langsung takde cerita-cerita tentang rasuah,salah laku kuasa pemimpin,hubungan sulit,politik wang dan benda sensasi yang lain.gua jadi pelik,orang malaysia selalu suka benda sensasi macam harian metro tapi dalam buku sejarah langsung takde benda-benda sensasi.

tak minat sejarah punya pasal,sampai umur gua sekarang masih tak tau apa sebenarnya cerita tentang 13 Mei.hari ni gua tanya google tentang 13 Mei 1969.ada banyak versi cerita yang keluar.ada yang kata konspirasi UMNO,tak puas hati tentang pilihanraya,cubaan pengulinggan kuasa.pening sampai gua pon tak tau mana satu yang betul.ini lah jadinya bila sejarah tak direkod dan dicerita sebenar-benarnya.

dah masuk 41 tahun lepas peristiwa 13 Mei 1969.bagi gua,peristiwa tu masih jadi misteri dan perlu diceritakan semula oleh orang yang betul-betul tau atau terlibat dalam mencetuskan perkara tersebut.13 Mei 2010,pagi ni gua tunggu kot-kot ada lagi rusuhan.gua tunggu kat mana ada rusuhan tentang kerajaan lulus lesen judi piala dunia.mana ibrahim ali? gua suka tengok ibrahim ali dengan PERKASA dia tu.selalu sangat enterframe berita buat benda-benda tak patut.tapi kali ni takde pon.gua generasi muda nak le jugak tengok repeat 13 Mei...kali ni tak kan nak diam je kot....

No comments:

Post a Comment