Wednesday, March 31, 2010

masalah surat khabar Malaysia



atas ni front page paper hari ini.korang tengok tajuk besar dia tulis "pendapatan RM49,000.00 setahun".kenaikan dari RM23,000 kepada RM49,000.tapi gua tak suka bila tajuk paper macam ni.sebabnya,bila orang kampung macam mak bapak gua baca diorang mungkin akan berkata "wow" dan berbagai-bagai lagi.tapi bagi sesetengah yang ada knowledge sikit macam gua,akan terasa terpedaya.kenapa gua rasa terpedaya?

ok,cuba korang tengok betol-betol RM49,000 itu ialah pendapatan tahunan pada 2020.ini bermakna lagi sepuluh tahun lagi untuk mencapai sasaran tu.tetapi adakah RM49,000 sekarang akan sama nilai nya pada 2020? jawapan nya tentu sekali tidak.cuba kita ambil kadar inflasi malaysia sekarang ialah lingkungan 3.9-4%.itu yang diberitahu,yang sebenar rakyat marhein macam kita ni takkan tahu.jadi,bila selak balik net present value (npv) table,dengan kadar inflasi 4% nilai RM1 adalah bersamaan RM0.68 pada tahun 2020 nanti.bila didarab RM49,000 dengan 0.68,automatik nilai tersebut akan menjadi RM33,102.kesimpulannya RM49,000 pada tahun 2020 adalah sama nilai dengan RM33,102 pada hari ini.

dan bila dibahagi dengan 12 bulan, pendapatan sekarang adalah RM1916.67 dan RM2758.55 pada tahun 2020.peningkatan pendapatan kepada penduduk malaysia hampir RM850 sebulan.kan lebih sedap dan jujur bila tajuk tu ditukar "peningkatan pendapatan RM850".

itula,kadang-kadang gua tak berapa nak setuju dengan surat khabar kat malaysia ni.ada surat khabar yang jenis jilat bontot,ada pulak yang tajuk nak sensasi macam paper Metro.gua kadang kadang nak tergelak bila baca tajuk depan paper metro.Paling gua bengang,paper yang penuh dengan iklan.iklan pulak satu page penuh dengan gambar Dr Rozmey.siap ada macam diari Dr Rozmey pulak.cuba selak part iklan kecik kecik tu.penuh dengan ubat-ubat kuat untuk laki dan pompuan.kenapa banyak sangat jual ubat-ubat macam gitu? bermasalah sangat ke orang-orang kat malaysia ni? adoyai, apela nak jadi dengan industri surat khabar malaysia ni?


p/s- net present value table tu kalo tak tau google la sendiri.gua punya panjang sangat..


No comments:

Post a Comment