Wednesday, September 19, 2012

tuhan maha adil

masuk bulan sembilan maknanya cukup tahun gua bekerja dengan kompeni sekarang.untuk tahun ini,dah cukup empat tahun gua bekerja.empat tahun bersama kompeni ini,macam-macam gua belajar.tak kira benda baik atau buruk.tapi satu benda yang gua baru belajar adalah mengenai gaji.

walaupon gaji gua tak berapa besar kalo nak dibandingkan dengan bekerja dalam sektor lain macam o&g, tapi ada sesuatu yang gua tak pikir selama ni.sebenarnya konsep gaji dan bekerja ni adalah berlandaskan kepada sifat tuhan maha adil.kenapa dikatakan begitu?

bak gua bagi satu contoh untuk menerangkan konsep ini.apa bezanya seorang nelayan yang bekerja penat bawah terik matahari,dengan seorang bos bekerja di menara-menara yang ada kat kl,naik kereta yang diberi kompeni dan kerja dalam bilik dengan air cond dan kerusi kulit empuk? bezanya yang nelayan tadi hasil pendapatanya tak menentu,tapi yang bos tadi setiap bulan dapat gaji lima angka.

jika berlandaskan sifat tuhan maha adil adakah adil bagi nelayan dan bos tadi? dua-dua kerja berat dan banyak tapi gaji tak sama.tidak kan? tapi, manusia tend to forget sebenarnya.tuhan maha adil.tak semestinya gaji atau ganjaran bagi kerja yang dibuat dibayar dengan cash.ganjaran daripada kerja-kerja si nelayan tu tuhan salurkan ke arah lain.mungkin tuhan beri anaknya cemerlang dalam pelajaran, semua anaknya belajar di universiti. sebab tula setiap kali bila keputusan exam keluar most of top student datang dari keluarga yang susah.

jadi berbalik kepada gaji gua.apa yang gua rasa ialah walaupon gaji tak besar sangat,tapi tuhan maha adil diberikan kepada masa yang berharga untuk spend bersama my parents.gua kadang-kadang terpikir,kalo pegi kerja di kl, kejar gaji besar-besar, adakah gua ada masa dua kali sebulan untuk balik penang jenguk my parents? silap-silap mungkin nak balik sekali pon gua berkira atau malas.tapi tak macam gua kerja sekarang.

jadi, mungkin dari segi itu gua rasa tuhan kurniakan dekat gua.mungkin ada lagi yang tuhan kurniakan macam contoh beras sumbangan yang diberi kepada masjid atau orang susah, mungkin ada la gua dapat pahala sipi-sipi.yela,kalo kilang buat arak dari penanam anggur sampai ke penghidang boleh dapat dosa.so kira sama la kilang yang buat benda yang halal.

jadi sebab tula,kadang-kadang gua tak berapa nak pikir sangat pasal gaji ni.sebab gua percaya konsep kalau gaji kita dua ribu,tapi kita bekerja macam orang yang bergaji dua puluh ribu nescaya lagi tuhan akan balas dalam bentuk lain untuk baki lapan belas ribu tu.tapi kalo gaji dua puluh ribu,tapi buat kerja macam gaji dua ribu.benda terbalik la mungkin terjadi.

No comments:

Post a Comment