Wednesday, November 9, 2011

raya aji


sebelum masuk alam bekerja,raya aji langsung tak in dalam hidup gua.sama je macam hari-hari lain.cuma beza ada semayang raya dan takbir.nak kata raya qorban,dari belum sunat sampai masuk u,langsung gua tak pernah ambik port.tengok orang sembelih lembu pon tak pernah.

masa kat u,pernah raya aji gua tak balik.langsung tak rasa apa-apa.pernah sekali tu,abes je semayang raya,tukar baju teros gi lepak ou.tengok wayang.dapat daging sekati pon tak pernah.

tapi bila dah bekerja dengan kompeni yang ada hubungan dengan orang kampung dan petani.raya aji menjadi perayaan yang meriah buat gua.masuk tahun ni,dah kali ke empat gua menyertai upacara korban lembu dekat opis.lembu disembelih dan diagih dagingnya di opis juga.sebenarnya dari upacara korban dan pemberian daging, kita lebih senang belajar tentang apa sebenarnya perkongsian hasil atau rezeki yang diberi oleh tuhan.

jadi kepada yang rasa raya aji tu cuma untuk orang yang pegi mekah,pegi-pegi la sertai majlis korban.dari situ baru kita lebih mengerti apa sebenarnya erti berkorban.

No comments:

Post a Comment