Friday, March 18, 2011

quran pon malas baca,nak baca kitab lain

sekarang ni kecoh tentang bible dalam bahasa melayu.seperti biasa kat malaysia ni,bila ada sentuh sikit pasal melayu ramai la nak naik tunjuk hero.gua tak tau apa cerita sebenar,jadi disebabkan gua baru baca hari ini,jadi gua dapat tahu la serba sikit mengenai kes bible dalam bahasa melayu ni.

kes jadi sebab ada rampasan bible yang datang dari indonesia.disebabkan badan terjemahan indonesia memang aktif berbanding malaysia,diorang dah translate ke bahasa diorang.kalo ikut apa yang ditulis,sebab-sebab hero melayu ni marah,bila dalam terjemahan tu perkataan tuhan diterjemahkan Allah,dan terjemahan isa anak tuhan jadi isa anak allah.gua malas nak komen benda-benda agama ni.itu pikir sendiri la.tapi sebab yang ketiga ialah takut ramai orang islam malaysia murtad.

gua bukan nak kata benda ni impossible,tapi gua pelik.orang islam malaysia ni yan kebanyakan melayu terkenal dengan tahap malas nak membaca.kalo benda free macam paper the sun pon tak ramai yang ambik baca.ini pulak nak membeli bible bahasa melayu,dan baca bersungguh-sungguh sampai boleh murtad.walaupon possible,tapi gua tak percaya boleh terjadi banyak kes murtad sebab baca bible bahasa melayu.

selain tu pulak,ini termasuk gua la.tafsir alquran berlambak dijual.tak kira la bahasa apa,tapi banyak dijual.dekat kebanyakan rumah mungkin ada senaskah dua.tapi ada ke kita baca? gua mengaku cuma kadang-kadang je gua selak.tengok makna atau cerita ayat-ayat yang selalu pak imam baca.itu je.nak kata baca dari mula sampai abes tak pernah lagi gua buat.jadi,ade ke orang melayu yang umur lebih-lebih kurang gua nak pegi baca bible tu? gua pon malas.

sebelum ni gua ada cerita pasal budak-budak yang gua jumpa kat danau kota.yang bertindik merata,bertatu apa bagai.budak macam tu belum murtad (gua harap la),tapi perangai dan fizikal dah macam orang murtad.sebenarnya tak payah tunggu bible bahasa melayu untuk jadi sebab melayu murtad.banyak lagi benda yang boleh pengaruh budak-budak muda sekarang ni.

daripada sibuk nak bising-bising pasal bible bahasa malaysia yang datang dari indonesia ni,kenapa badan terjemah malaysia tak buat satu terjemahan yang bahasa melayu yang proper.nabi pon dah cakap tiada sekatan untuk beragama.jadi kenapa tidak buat terjemahan untuk orang kristian terutama di sabah dan sarawak.tak semua orang sabah dan sarawak pandai bahasa inggeris.

gua setuju macam cursing malay tulis.kenapa bible jadi isu,tapi majalah hiburan macam mangga tak jadi isu.gambar pompuan mengangkang,baju basah tepi kolam gua rasa lagi senang nak pengaruh anak muda dari bible yang tak ada gambar.tak percaya? tengok la dalam mangga ada gambar apa.

gambar gua ambik dari beautifulnara

No comments:

Post a Comment