Tuesday, February 22, 2011

khabar dari kyoto-osaka

disebabkan tiada tempat yang menarik untuk bershopping di kyoto,tak macam di tokyo.cik tunang dengan kesungguhan telah pergi ke osaka yang jauhnya lebih kurang 40km lebih dari kyoto. semata-mata untuk shopping.bernafsu sungguh ye kamu.













































macam ni la keadaan dekat osaka katanya.memang banyak shopping complex dan butik-butik yang kalo kat malaysia cuma ada dekat kl.dekat perlis jangan harap.tapi apa yang gua tertarik ialah,walaupon bandar besar,lu orang tengok jalan dia.tak jam,takde sesak-sesak macam kat kl atau penang.bila ada sistem pengangkutan yang super efektif,macam ni la hasil dia.tak la macam kat penang.jalan sempit,kereta banyak.monorel,mrt atau lrt langsung tak ada.

ahad lepas,dia cuba mencari tempat shopping di kyoto.tapi katanya tak ada jugak yang menarik.instead,cik tunang pegi melawat shrine dekat kyoto tu.








walaupon jepun negara maju,diorang tetap menghargai semua warisan macam bangunan dan pakaian.tengok macam mana tempat-tempat warisan dikekalkan.sama seperti dulu.bangunan-bangunan baru dibina jauh dari tempat-tempat warisan,supaya kawasan warisan tidak tenggelam ditengah-tengah bangunan tinggi.mana-mana negara pon sama.tiada bangunan dibina berhampiran dengan tempat warisan.kecuali la malaysia.

signboard dalam gambar no tiga tu ada tulis 'Now,life is living you'....nice to ponder.

No comments:

Post a Comment