Wednesday, February 9, 2011

benda paling rindu gua nak buat

sekarang ni tengah musim panas kat kokdiang ni.kalo orang kedah panggil panas lit lit kalo gua tak silap.sangat panas.dari pagi sampai petang matahari terik.gua geram dengan cuaca macam ni.dari kecik,terutama zaman kanak-kanak,cuaca macam ni memang gua paling suka.setiap hari kalo lepas zohor,gua doa agar petang tak kan hujan.kalo nak hujan pon tolong berenti sebelum jam 530 petang.

gua beriya-iya tak nak hujan dan nak sangat hari panas supaya gua boleh main bola sepak kat padang.gua memang dari kecik suka main bola.terutama petang-petang.masa sekolah rendah,gua punya sekolah agama habis pukol 6 petang.elok sampai rumah,gua cari seluar dengan tshirt teros pegi padang dekat taman depan rumah gua.setengah member gua yang mak bapak tak hantar gi sekolah agama dah stanby dekat padang.main padang depan sebuah kedai mamak.mamak ni memang anti dengan kami.sebab gol kitaorang buat betol-betol depan kedai dia.asal skor je,bola teros masuk kedai dia.pernah dia kejar dengan parang belah kelapa sebab bola asek masuk dalam kedai.

gua punya semangat tinggi suka main bola bapak,diperati dari jauh oleh bapak gua.masa gua darjah empat,bapak gua tebas semak tepi rumah,upah traktor bagi rata tanah buat padang bola.siap padang,gua dengan member dua tiga orang kumpul duit beli bola sebijik.buat team bola sendiri.pernah dua tiga kali budak-budak kampung lain datang friendly dekat padang sebelah rumah gua.meriah betol rumah gua setiap petang masa tu.

masuk sekolah menengah gua duduk asrama.gila main bola setiap petang tetap sama.setiap hari lepas baca maathurat kat surau,teros naik tukar baju.itu masa junior la.masa senior seluar baju semua rembat dekat ampaian.mana gua pernah ada baju sukan masa jadi senior.sekolah gua dalam pekan.padang memang sempit,kecik.padang bola pon takde.jadi hari-hari kena berebut.tapi bila senior,setiap hari padang memang milik kitaorang.kalo budak junior main,selamber kitaorang masuk main,bawak bola lain.lepas tu junior teros blah cari tempat lain.






tengok padang sekolah gua.kecik gila.besar tu la nak sumbat dari budak form 1 sampai form 5 nak main.masa zaman gua sebelah asrama tu ada la jugak padang.tapi sekarang dah takde.









masuk um,masa asasi nak main bola setiap petang memang takde hal.masa asasi gua duduk kolej 11.sebelah ada padang kosong,sebelah pusat sukan.masa asasi kawan-kawan gua memang semua kaki bola.dekat kolej,kiub kami yang simpan bola.jadi setiap petang budak-budak semua kena tunggu kami turun baru buleh main.masa asasi jugak la,gua baru mula main bola pakai boot setiap petang.sebelum ni main kaki ayam saja.

bila sambung belajar dekat um jugak,gua dah hilang geng bola.walaupon ada dua tiga orang yang selalu main bola,tapi jarang dapat main selalu.jadi gua cari alternatif lain.gua dengan tebal muka mula datang menempek main dengan staff um dekat padang sebelah bangunan keselematan dan DTC.mula-mula gua segan jugak.semua gua tak kenal,mostly orang kelantan pulak tu.lepas tu,main kalo kena gol dulu kena bukak baju.bertambah gua segan.tapi semangat nak main bola punya pasal, pelan-pelan gua dapat masuk.sampai jadi regular.selalu jugak gua masuk team diorang main friendly setiap pagi ahad atau sabtu.






atas padang ni la paling banyak gua main.main pulak kadang-kadang separuh bogel.awek lalu buat-buat tuff.masa asasi pernah jugak gua main pertandingan atas padang ni.tak menang,tapi dapat ayamas berkotak-kotak masa pesta konvo 2003.






tapi sekarang dah tak ada lagi main bola sepak setiap petang.sekarang jam 6 petang baru nak balik rumah.sampai rumah dah penat.gua rindu bau rumput padang masa musim panas.rindu makan rumput bila slide tackle main dalam hujan.tapi paling gua rindu ada lebam dekat betis kering.sakit tapi puas...

No comments:

Post a Comment