Sunday, November 7, 2010

politik banjir

tengah gua lepak-lepak tengok orang menjala ikan petang semalam,datang satu konvoi bantuan banjir.dari jauh gua tengok pick up dengan lori datang.tapi belakang lori,ada bendera parti.dalam hati gua kata,takpe lah janji orang dapat bantuan dan ada orang nak tolong.

lama lepas tu,lalu lagi satu konvoi.kali ni siap bawak sampan belakang pick up.lagi sekali belakang lori ada bendera parti.tapi bila gua tengok trend macam gini,gua rasa lain macam.kenapa kena bawak bendera parti nak tolong orang? kenapa? nak bagitau parti ini tolong,parti ni tak tolong.kenapa jadi sampai macam ni..

banjir apa semua ni national crisis.bila gua tengok berita malam bila gua tak ingat,lagi rasa hangat hati.ada satu menteri ni,datang melawat ke perlis.lepas tu kata kerajaan negeri lain lembap,tak buat apa-apa.menteri tu melawat perlis pon mungkin sebab parti dia memerintah negeri perlis.tapi kalo buleh datang melawat ke perlis,kenapa tak buleh datang ke kokdiang yang sekangkang dari perlis? 1malaysia la sangat.

kenapa benda-benda macam ni pon nak ada politik.berapa kali gua tulis,biar politik masa pilihanraya saja.dah abes pilihanraya,fokus jela dengan kerja.kalo dah menteri kabinet malaysia,tanggungjawab lu kepada semua rakyat malaysia.jangan la nak memilih.korang nak gaduh-gaduh politik,yang dapat susah rakyat marhein macam gua ni.itu belum lagi cerita pasal songlap benda-benda sumbangan.

malaysia ni baru kena banjir sikit,tapi yang orang politik dah gaduh-gaduh.kalo ada gunung berapi macam kat indon,tak tau la macam mana nasib rakyat.walaupon gua tak kena pindah,tak kena duduk ramai-ramai kat sekolah,tak rosak harta rumah tapi kerja gua dekat dengan masyarakat.diorang banyak bercerita.ahli politik mana yang datang,yang jenguk.semua diorang tau.apa yang gua tulis ni pon terbit dari sembang-sembang kedai kopi dengan orang kampung.

gua rasa kesian.itu baru cerita rumah masuk air,belum lagi padi yang tenggelam dek banjir.upah menanam padi yang kena cari semula untuk tanam balik padi.dan malangnya,mereka cuma hanya pikir wakil rakyat dan agensi kerajaan dapat menolong.wakil rakyat pulang asyik nak berpolitik.

No comments:

Post a Comment