Tuesday, November 30, 2010

ekspo pertanian

sekarang tengah rancak dengan MAHA.gua tak tau nama penuh nya,tapi bahasa senang ekspo pertanian,ye dak? haa,kat penang memang ada ekspo pertanian setiap tahun.selalu buat di tapak ekspo dekat seberang jaya,tepi highway dekat tesco(dulu makro),dekat dengan roundabout carca merba seberang jaya-BKE-sunway.

bapak gua dulu kerja jabatan pertanian.memang setiap tahun bapak gua bawak kami adik beradik tengok ekspo.kadang-kadang teman dia kena jaga booth jabatan pertanian.ekspo tu memang seronok bagi gua time tu.tengok binatang,pokok-pokok,ada funfair.oh ya,gambar gua jugak biasa masuk paper sebab ekspo pertanian tu.gua saja enterframe masa timbalan ketua menteri penang(Ibrahim Saad time tu) cukur bulu biri-biri.gua berdiri sebelah kambing tu.esoknya beli paper ada kuar gambar ibrahim saad tengah cukur kambing dengan gua berdiri sebelah.tapi paling terbaik bila malam ada konsert.zaman tu scene rock funfair tengah up.setiap malam ada band rock datang main.XPDC,May,Search,Wings yang lain gua tak ingat.tak silap pak man telo pon pernah buat show.tak kenal pak man telo? pegi tanya lebai google.

setiap kali ekspo,mesti ada pertandingan hasil pertanian.sampai sekarang pon pertandingan still on.setiap tahun bapak gua mesti masuk dengan belimbing dia.rambutan pon pernah masuk.bapak gua punya belimbing memang ekselen.tak pernah miss nombor 1,2,3.kiranya belimbing bapak gua memang top dari dulu sampai sekarang.

tapi tadi tengah gua baca pasal MAHA,gua terpikir.bapak gua setiap tahun menang,tapi tak pernah pon ada jabatan pertanian ke,FAMA ke datang rumah gua tengok dan belajar macam mana bapak gua buat.datang buat kajian ke,buat buku panduan menanam belimbing.baru la buleh berkembang industri pertanian ni.gua tengok MAHA dah macam pesta untuk petani-nelayan datang dengan rombongan untuk seronok-seronok.balik MAHA,semangat dua tiga bulan untuk bercucuk tanam,pastu pudar.

No comments:

Post a Comment