Sunday, October 10, 2010

penyelewengan bahasa

mak gua tengah layan majlis kawen dr mustapar kat tv.ok,bukan mak sorang yang layan, gua pon sekali terlayan.ah,bukan sengaja.bapak gua balik dari mesjid bawak bihun goreng tapau letak depan tv,gua pon terpaksa la makan sambil tengok tv.makin lama tengok gua makin pelik dan banyak berpikir.pelik dengan istilah bahasa melayu.

istilah raja sehari untuk pengantin.sepanjang majlis gua meneliti dan mencari dekat mana istilah raja ni diapply dalam majlis.gua tengok,pengantin haram tak jadi raja pon.jadi macam hamba ada la.yela,jalan kena tunjuk arah.semua benda perlu tunggu arahan.nak duduk kena tunggu,nak makan kena tunggu.nak posing pon kena suruh.kalo raja patut,dia yang arrange.suruh buat itu buat ini.ikut suka hati kepala dia la nak buat macam mana.tapi ini tidak.raja apa cam gitu,ye dok?

kena tukar istilah ni.tukar jadi hamba berhias ke.orang suruhan sehari ke.baru kena...

No comments:

Post a Comment