Sunday, October 31, 2010

bola melayu dan bola omputeh

musim bola kali ni gua agak tak serius.ada beberapa game man utd yang gua tertinggal dan tak tengok.tak tau kenapa.mungkin gua terlalu sibuk dengan cari makan dan cari duit.tapi sebab lama tak tulis pasal bola,hari ini gua nak tulis pasal bola.

semalam gua tengok bola,satu game bola melayu satu game man utd.bola melayu game final antara negeri sembilan dan kelantan.macam biasa,orang malaysia bila masuk semi baru nak layan tengok bola.masa peringkat kumpulan haram kot nak tengok.live kat dua channel astro pon takde rasa nak tengok.takde standard setangah orang kata bila layan bola malaysia.tapi memang betul pon.game man utd plak lawan spurs.

gua bukan nak cerita pasal kedua-dua game,tapi nak bercerita tentang budaya menonton bola sepak omputih dengan orang malaysia.sebenarnya kedua-dua game malam tadi mempunyai persamaan.dalam game piala malaysia,negeri sembilan dapat penalti.keputusan pengadil memang tepat,tapi biasa la mana ada orang nak puas hati.game man utd pulak,gol kontroversi terjadi bila keeper spurs yang silap sangka,dan main tak ikut wisel dan cakap ref.goal kick diingatnya freekick.

penonton kelantan dengan spurs memang panas dan tak puas hati.kita buleh tengok kat tv,trek balapan kat stadium bukit jalil dah jadi macam tempat pelupusan sampah.penuh dengan plastic,botol air dan macam-macam lagi.tapi bila tengok kat old trafford sekeping plastik pon takde.kenapa omputih buleh tengok bola macam gitu? tapi dekat malaysia tak buleh.omputih mungkin melepaskan kemarahan dengan mencarut dan chant atau boo dekat ref atau pasukan lawan.tapi dekat malaysia pon sama.maki hamun memang banyak.

atas pengalaman gua sendiri pon,gua pernah tengok bila orang tingkat atas kat bukit jalil baling barang atau mercun,kadang-kadang tak sampai ke trek tapi jatuh ke penyokong tingkat bawah.bahaya sebenarnya.tambah yang baling mercun.bola sepak malaysia ni taklah segah mana,stadium pon penuh bila ada final je.tapi kenapa persatuan bola tak buleh nak tackle benda-benda macam ni? setiap tahun jadi.yang berpangkat dalam persatuan pon datang stadium.tak kan tak rasa apa-apa bila tengok?

bagi gua,huduh benar perangai cam gitu.game takda la best mana sangat.tapi janganlah tambah lagi keburukan imej bola sepak negara.kata 'bola sepak kita,wajah kita".takkan wajah kita wajah sampah?

No comments:

Post a Comment