Thursday, July 29, 2010

haluan hidup

"apa yang ko cari dalam hidup?" itulah soalan feymes member gua nama batek masa asasi UM dulu.soalan ni selalu dia tanya untuk buat lawak.kadang-kadang bila kitaorang lepak ramai-ramai atau tengah study,dia akan keluar soalan ni.bikin orang yang kena tanya jadi tercengang.kebanyakan orang tak ada jawapn untuk itu.

gua bukak cerita ni bukan apa,ada seorang pelanggan kat kilang gua ni.gaya dia memang warak,pakai serban,berbaju melayu,berkain dan berjanggut.kalau pegi mana-mana kenduri tak kira la kat kilang gua ke,sekolah pondok,memang dia ada dan selalu duduk depan masa tahlil.tapi apa yang membuatkan staf kilang gua sakit hati ialah,bila dia datang beli beras benda yang dia cerita ialah tentang harta dia.contoh macam pagi tadi,dia datang cerita pasal tanah yang dia baru beli minggu lepas dengan harga 100k.minggu depan dia nak beli lagi sekeping tanah harga 50k.tu tak masuk cerita pasal anak-anak beli kereta pulak.jugak cerita dia nak pegi haji untuk kali ke enam dan akan berenti pegi haji bila dah cukup 10 kali.

gua memang tak paham dengan pak haji ni.apa sebenarnya tujuan dia cerita apa semua tu? ingat semua orang nak dengar ke tentang harta benda yang haji kumpul? gaya dan pakaian dah islamik bagai macam gaya wali,tapi bila bercerita penuh dengan riak dan bongkak.tak perlu lah nak belagak,orang lain pon ada harta jugak.baik tanggalkan jela serban apa semua tu.buat malu orang warak yang lain je.

sebenarnya bagi gua,walaupon soalan dari batek tu cuma bertujuan untuk gurauan,tapi hakikatnya soalan tu la yang mencorak kan hidup seseorang.contoh kalo seorang kapitalis bertanya soalan itu kepada dirinya sendiri,dah tentu jawapan nya duit.sebab itu dimana saja ada peluang,dia akan rebut dan buat duit untuk kepuasan diri.yang jadi masalah bila seseorang tu dia tak tau apa yang dicari.sebab itu terjadi konflik dalam diri,bergaya macam wali tapi akhlak keji.

mula lah persoalkan diri kita.apa yang kita cari dalam hidup ini.masa depan belum tertulis lagi.satu soalan sudah cukup untuk mengubah hidup kita.jangan jadi macam orang-orang politik kat malaysia.pangkat pon mahu,bisnes pon mahu.yang jadi mangsa rakyat jelata.tapi jadilah macam ahmadinejad.dia tau apa yang dia cari dan apa yang perlu dia buat.

The Fox News TV (US) asked the Iranian President Mahmoud Ahmadinejad; " When you look into the mirror in the morning what do you say to yourself"?

He answered: I see the person in the mirror and tells him "
Remember, you are no more than a small servant, ahead of you today is the heavy responsibility, and that is to serve the Iranian nation".

No comments:

Post a Comment