Thursday, July 1, 2010

gua takde alim sangat,tapi gua tau jugak hukum

tadi gua dengan orang kilang pegi kenduri dekat sekolah pondok.untuk pengetahuan,sekolah pondok ni ialah tempat yang ada pondok kecik-kecik keliling masjid.dari budak-budak sampai orang tua buleh duduk.sekolah pondok cuma belajar agama dekat masjid dari pagi sampai malam.lebih kurang macam sekolah nak jadi 'monk' untuk agama hindu atau buddha yang macam national geographics selalu tunjuk tu.dekat kedah ni,memang banyak pondok-pondok.tapi kalo nak cari kat key el,setahu gua memang takde lah.tapi tak tau la kot-kot kat ceruk-ceruk bangsar ada pondok.disebabkan asek belajar agama,kebanyakan dekat sini berpakaian macam orang arab.berjubah dan berserban.gua tak tau la kenapa dekat malaysia ni ada mindset macam tu,asal tempat-tempat agama je, mesti nak pakai serban dan jubah.

berbalik kepada cerita kenduri,gua sampai teros makan.masak gulai daging memang sedap,makan pulak dengan ulam dan ikan kering.mak aih,terangkat selera.elok abes makan,azan berkumandang.agar tidak dipandang serong,gua masuk jemaah zohor dalam masjid.masa nak masuk saf,gua masuk tepi sorang berjubah ni.gaya dia takbir,nampak jenis alim jugak,gua syak tahap ustaz pon ade.masuk rakaat kedua,tengah gua khusyuk tiba-tiba bunyi telefon.lagu nasyid,raihan.bila rukuk gua tengok skrin orang sebelah menyala,ada tulis 'nor memanggil'.hanset dia masih lagi bunyi.elok imam sujud,gua nampak dia terjun cepat je sujud sama,tangan pulak terkial-kial cari butang 'cancel' panggilan.hilang bunyi.elok je naik balik dari tahiyat,bunyi balik hanset dia.gua sempat intai, nor jugak yang tepon..

dari cerita tadi korang pikir ek, gua tengah sembahyang,tau bunyi nasyid raihan,tau pulak 'nor memanggil'.apa maksudnya?......dem,hilang khusyuk sembahyang gua..abes,siapa nak jawab kalau nanti gua kena soal...

*gua jumpe page kelakar..klik sini..

No comments:

Post a Comment