Thursday, June 3, 2010

cuti sekolah datang lagi

perghh,tajuk gua macam entry cekgu-cekgu sekolah pulak dah.gua bukan apa,cuti sekolah mula esok kat kedah ni.bila cuti sekolah mula,maknanya musim kawin pon datang.bila musim kawin datang,makna minggu gua makan free pon datang.dulu gua dah cerita,salah satu tanggungjawab kompeni gua,mesti pegi kenduri-kenduri pelanggan.walaupon tak pernah kenal.

cuti sekolah ni jugak member gua ramai yang kawen.tak silap ada la dalam 5-6 orang yang kawin cuti sekolah ni.standard la bila dah masuk umur-umur macam gua sekarang.semua dah mula pakat-pakat cari pasangan hidup mati.jadi,bila gua pegi mana-mana kenduri atau lepak dengan member-member soalan yang wajib ialah "bila nak lu nak kawen?".setiap kali kena tanya gua pon selalu jawab "ilek lu,gua nak seronok-seronok hidup bujang dulu".kawan-sekerja-gua-yang-kawen awal ada pesan "masa bujang ni la lu patut seronok-seronok,beli barang-barang lu nak dengan gaji semua.nanti dah kawen ada anak,nak beli baju sendiri pon susah"..

nak kawen bukan senang,masalah paling besar tentu pasal financial.lu ingat modal nak kawen sikit ke? kawan-sekerja-gua-yang-kawen-awal pernah kata,"lu kalau takde 15ribu dalam bank jangan berangan la nak kawen".itu baru nak kawen,pasca kawen pulak macam mana? nak cari rumah sewa,deposit,barang-barang rumah dah ribu-ribu.tak kan lepas kawen nak duduk rumah mak bapak kot.line tak clear la nak jimba-jimba kat ruang tamu.

kadang-kadang gua terpikir,kawen ni dah jadi macam satu trend pulak.bila tengok kawan-kawan kawen,dia pulak suka-suka nak kawen.kawen dah tak jadi satu ibadah.ya,kawen itu satu ibadah.sebab tu dia ada hukum wajib,haram macam solat jugak.kenapa gua cakap kawen satu trend? dari cerita-cerita yang gua dengar,setengah orang sanggup buat loan bank untuk kawen.kenapa perlu buat loan bank? walaupon cuma pinjam 5ribu.kalau masih tak mampu,sabar la sikit.tunggu la cukup duit baru kawen.dah la tu,masing-masing berlumba-lumba untuk buat majlis yang besar-besar.ada itu ini,konon lain dari yang lain.sesetengah kenduri kawen yang gua pegi,banyak sangat pembaziran.bagi bunga telor,tapi telor tu orang tak makan pon.haisshh..

jadi,gua selalu terbayang gaya kawen yang menjimatkan.tapi tak pernah pon gua dengar ada orang buat.korang nak tiru buleh la.gua tak ambik caj pon.mula-mula tarikh kawen buat dalam bulan ramadhan.ya,bulan di mana semua orang berpuasa.lu tak gaduh-gaduh nak tumbang lembu buat kenduri bagai.sebab orang tak makan.abes kuat pon kalau nak buat kenduri,lu buat la morey kat masjid lepas sembahyang terawih.menu pon simple,beli murtabak dekat param sorang seketul.kad jemputan pulak,lu buat macam name card.depan tulis nama dan tarikh,belakang letak la peta.gua rasa dalam 2-3ribu pon lepas modal.cuma satu la gua nak pesan,bunga telor jangan la buat pakai telor ayam.pakai telor masin,sedap jugak makan masa berbuka puasa.iye dak? kihkihkih...

No comments:

Post a Comment