Monday, February 8, 2010

gua kelam

dalam bas tiba2 ustazah jerit.."Lepas padang besar kita pi gua kelam"..kami yang tengah sedap makan keropok, balas "kat gua kelam ada apa ustazah?".."kita pi berkelah, kat gua kelam ada sungai"..tibe2 semua budak ubah tajuk borak..budak2 mula bukak cerita mandi sungai..aku pulak, sepanjang 10tahun hidup tak pernah mandi sungai dan berenang..


sampai padang besar, kami bincang.."weh, nk mandi sungai kena beli seluar pendek" kata pojie sebagai ketua budak lelaki..aku seluk poket, duit mak bagi dah tinggal sikit..aku sound pojie.."duit aku tak cukup nak beli seluar".."takpa, nanti aku pinjam kat sapa2"..


Sampai gua kelam, semua budak dah tak sabar bila tengok air sungai keluar dari gua..semua nyanyi2 buat bising..ustazah plak potong stim "hangpa semua nak pi mana? jom kita pi masuk gua dulu"..budak2 semua dah jadi bengang..dalam kepala semua dah terbayang gaya terjun sungai..ada yang pasang niat nak buat stail lompat suria baja hitam..jalan2 dalam gua, semua kutuk2 ustazah dalam hati.."nak tengok apa dalam gua? kelam tak nampak apa pon" aku sound dari barisan belakang..


elok keluar gua,semua dah terkinja2 campak baju tukar seluar..dah memang tak nampak rupa lawatan sekolah rendah agama dah..sorang2 melompat masuk air..aku kena tunggu turn tuala..gile apa nak salin belakang pokok, dahla time tu tak reti lagi nak pakai spender..awek nampak kang malu la..first time nak mandi sungai ni..dia punya feeling seronok bukan maen..abes pakai seluar baru beli kat padang besar, aku pegi dekat platform tepi sungai..sejuk air dia aku rasa dengan kaki..aku pon langkah masuk sungai.."BLLURRPPP"..perghh, aku tak dapat rasa tanah..kepala aku pulak tak timbul..aku tak rasa apa2..


"uhuukk, uuhhukk" aku batuk..air sungai melompat keluar dari mulut aku.."tu dia la, hang nak buat hero sangat..padan muka" marah ustazah..terpinga2 aku dengar.."hang tu dia la, yang hang pi terjun kat tempat orang besar buat apa?"..aku lemas rupanya..patut rasa macam ada orang tarik tadi..aku syak ada hantu air tarik aku..


mula hari tu sampai hari ni aku fobia dengan air dalam..sebab tu budak2 ajak naek banana boat kat langkawi aku takut hahaha..

No comments:

Post a Comment