Thursday, May 24, 2012

six packs is so 90's

disebabkan gua sedang giat berbasikal dan jogging kini.gua rasa nak set satu target yang cantek punya.nak turun berat badan hingga bawah 70kg hujung tahun ini.sekarang berat badan gua 73kg.jadi tak banyak sangat yang perlu gua bawak turun.

setelah banyak benda dibaca, gua dah jumpa formula untuk turun kan berat badan.formula dia gini,untuk turunkan berat badan 0.5kg, gua perlu bakar sebanyak 3500 kalori.dengan syarat kalori yang terhasil tak boleh la melebihi 3500 kalori sebulan.

cuma yang menjadi masalahnya, macam mana gua nak kira kalori yang terhasil melalui makanan? lagi pon sekarang sejak berkahwin, food consumption agak tinggi.sebagai contoh, bila ari kames gua sampai shah alam jam 12 tgh malam,gua dijamu masakan sedap oleh waifu.sesuatu yang langsung gua tak pernah buat sebelum kawen.so, kalori yang generate agak tinggi.

untuk pembakaran kalori gua tak berapa ada masalah.


dah 5 ribu lebih kalori gua bakar dalam bulan ini.walaupon gua rasa badan makin sehat sama macam zaman belajar dulu, yang mana dekat UM dulu hampir setiap petang gua maen bola dengan set-set kelantan, tapi gua rasa berat badan macam takde perubahan.mungkin kalori terhasil tak habis bakar le kot.

mungkin lepas ni gua kena kaji dan kira kalori makanan dengan betol.baru buleh berjaya nak turunkan berat badan.tapi gua takde la nak badan sampai ada six pack.sebab six pack to so 90's.zaman sekolah asrama dulu,punya nak dapatkan six pack.gua sanggup buat sit up kaki letak katil atas,kepala turun bawah.tapi tak jadi jugak six pack.mungkin faktor keturunan kot.gua tengok bapak dengan adik beradik laki laen semua perot besar hahaha.


No comments:

Post a Comment