Monday, May 16, 2011

selamat hari guru....mr beh kar sim

sempena hari guru hari ini gua nak salute seorang guru yang sangat legend masa gua sekolah menengah.

gua sekolah agama.jadi semua murid adalah agama islam.hampir semua melayu.cikgu pulak campur-campur.ada melayu,india dan cina.cikgu yang gua betol-betol respek cikgu cina.nama dia beh kar sim.pegi sekolah naik moto honda jipang C90.dekat sekolah ajar mathematic dan add math.dia jugak pengajar karate kat sekolah.semua budak memang takut.tak sape berani buat macam-macam dalam kelas.nak tersengguk tido pon tak berani.

nak jadi cerita,masa tu gua form 1.standard la lepas abes final exam.datang sekolah asek nak main.nak balik tido kat asrama kang tak pasal-pasal lepas isyak kena sebat depan surau.nak fly pegi komtar,tak berani sebab kecik lagi.takde lesen orang kata.jadi main dalam kelas.masa tu tengah musim PMR.kelas form 3 atas kelas form 1.kalo form 1 memekak kat bawah,memang budak-budak PMR terganggu.

tengah gua seronok main dalam kelas.ntah apa benda jadi,kitaorang gelak punya kuat sampai tak ingat dunia.tengah sedap-sedap dok gelak,mr beh datang depan kelas.satu kelas jadi senyap.sorang dia panggil ke depan beratur termasuk gua.ada la dalam 20 orang.tanpa banyak cakap sorang-sorang dia lempang gaya karate kat muka.pergghh,dia punya hasil tangan memang padu.panas je pipi lepas kena.tapi nak buat macam mana.memang dah salah sendiri.

sampai hari ni gua masih ingat peristiwa tu.gua respek bukan apa,cuba lu bayang seorang cina mengajar kat sekolah agama.berani lempang murid yang berbeza agama dan bangsa.tapi,zaman tu bukan macam sekarang.kena cubit dah nak buat repot.gua terima je lempang tu sebab memang salah sendiri.dan gua hormat sebab dia cikgu gua.sekarang dah tak sama,silap-silap politik campur jadi sentimen perkauman pulak.tambah lagi kat penang.

apa pon,gua terima kasih la kat mr beh.walaupon lepas dia pencen,dia tetap datang buat kelas tambahan waktu malam kat sekolah gua.sebab kelas dia la gua suka buat kira-kira sampai jadi macam hari ini.selamat hari guru.

No comments:

Post a Comment