Tuesday, May 31, 2011

karan naik harga,betul ke barang lain tak naik harga?

"Kadar tarif baru elektrik bukan alasan naikkan harga barang" muhyiddin yassin (berita harian)

tariff baru elektrik mula esok.pak menteri sebok kata elektrik rumah tak jejas.tak terasa kenaikan.kerajaan pikir kesusahan rakyat.harga barang tak kan naik.so,tak payah bising-bising.jangan nak politik-politik kan isu.ya,memang isi rumah tak terasa tapi macam mana dengan industri? industri makanan contohnya.

jadi pagi ni gua buat projected harga elektrik yang kilang gua kena bayar dengan tariff baru.kilang buat makanan ruji macam gua ni,menggunakan elektrik lebih kurang 12,000 ke 25,000 kwh untuk sebulan.elektrik kilang gua pakai tarif industri (033).jadi bila gua kira pakai calculator TNB,kenaikan melebihi 8%.lebih kurang dalam RM4-6k kenaikan dalam bil.kadar kenaikan tu perlu dikaver oleh 2 unit end product.maknanya kalo sebelum ni dengan penggunaan letrik yang sama,kilang gua boleh untung 12 unit.tapi bulan depan kilang gua cuma untung 10 unit.jadi persoalannya,siapa nak tanggung lost 2 unit tu? siapa yang meniaga nak rugi?

itu kita baru cerita sebab letrik naik.benda-benda lain yang berkaitan dengan industri mungkin ada kesan sama.so,tak kan nak bagi tnb saja yang buat untung.kompeni lain nak la jugak untung.malangnya,kalo nak untung atau nak kaver balik kos yang naik cuma satu je jalan mudah.paling simple.naik kan harga jualan.sebab nak cari alternatif lain seperti penghasilan tenaga sendiri, guna boiler apa semua memang rumit.dan perlukan investment juta-juta.

so,macam mana bila gua baca paper hari ni,muhyiddin yassin melabon kadar elektrik baru bukan alasan naik harga barang? pi mai,pi mai last sekali kita sebagai pengguna dan rakyat jugak yang kena tanggung.

No comments:

Post a Comment