Wednesday, September 1, 2010

dua tahun dah...

lepas abes praktikal jadi operator cum cleaner dekat kilang,gua dilanda dilema.ya,sepanjang final year gua pikir sumthing tentang masa depan dan karier.kalo buleh gua nak cari kerja yang buleh berbakti kepada masyarakat.giving back to society kata omputih.

sebab gua pikir kalo kerja yang cam gitu,at least gua buleh jugak dapat pahala.dosa dah la banyak.iye dok? yela,gua nak le jugak berjasa kepada nusa dan bangsa.tapi time tu,yang gua terpikir cuma jadi cekgu atau lecturer je yang betol-betol dapat beri sesuatu kepada masyarakat.tapi gua tak nak jadi cekgu.gua memang out dalam bab mengajar.memang gua tak reti.sepanjang tahun gua terpikir kerja apa yang gua patut buat.gua doa,tuhan tolong la bagi kerja yang macam gua nak.

abes belajar,gua mula-mula kerja kat shah alam.kilang buat leadframe.first kerja memang buat gua excited.tapi masuk minggu kedua gua tak hepi.gua rasa kerja kat tempat macam gini cuma tolong kapitalis yang datang buat duit kat malaysia.sebab cheap labour.lagipon dengan leadframe ni ape yang buleh buat gua tolong makcik-pakcik kat kampung tu? orang kokdiang bukan tau apa benda leadframe tu.

tapi satu hari doa gua termakbul.gua dapat offer yang susah untuk ditolak.ya,gua dapat kerja yang memang dapat menyumbang sesuatu kepada masyarakat,terutama golongan pesawah di kedah ni.

bila gua process hasil tuaian pesawah dan jadi end product untuk dibeli oleh pesawah gua puas.dari muka diorang bila beli beras.gua dapat satu feeling yang susah nak gua terang.itu belum lagi dengan penduduk sekeliling kilang gua.bahan buangan kilang gua,berebut diorang kutip untuk buat makanan ayam,itik.sangat seronok dapat tolong orang macam tu.

hari ini genap dua tahun gua kerja kat sini.dan gua masih seronok macam hari pertama gua bekerja.

No comments:

Post a Comment