Wednesday, May 26, 2010

cakap-cakap belakang

dua tiga hari ni gua sebok memanjang.siang hari sebok buat projek juta-juta,malam hari sebok nak jadi bintang bola.pagi pukul 8 keluar,tengah malam baru balik rumah.dia punya penat bukan kepalang.bila bangun pagi,badan rasa berat semacam je.

itu hari tengah lepak-lepak masa break meeting,sorang member gua bukak cerita.ada 3 0rang injineer yang selalu di cakap-cakap belakang di kalangan kakitangan yang veteran-veteran.sorang sebab kes parking,sorang lagi kes tak ngam dengan staf lain,lagi sorang gua.mula-mula dengar gua tak terkejut,sebab gua dah memang agak.tapi yang gua konpius kenapa nama gua naik.member gua lagi sorang cerita balik,dulu ada bos tegur gua masa kursus kata gua sombong,tak suka sangat bercakap dengan orang.

benda-benda macam gini gua memang tak ambik port.lantak la korang nak kata apa pon pasal gua,itu korang punya hak la.bila gua lepak-lepak pon gua kutuk-kutuk orang lain.lagipon ini dah memang nature gua,perangai gua dah memang tak suka nak bercakap,tambah-tambah dengan orang yang gua tak kenal.gua memang jenis tak kan tegur orang dulu.kalo awek lagi la,langsung gua tak kan tegur.tak percaya? tanya la makwe sweet.dia yang tegur gua dulu masa mula-mula kihkihkih.

bos gua pon pernah tegur,banyak kali jugak la sebenarnya.kadang-kadang bila jumpa one by one dengan dia pon,dia suroh gua banyak cakap.kalo dalam meeting sampai dia paksa gua suroh cakap.gua bukan tak nak cakap.tapi bila gua duduk dalam meeting,yang banyak cakap selalunya benda-benda merepek.terkeluar tajuk,benda-benda tak penting,cakap pum-pang-pum-pang tapi result tak dapat jugak.masa zaman sekolah dulu,gua pernah jumpa satu quote dari siapa gua tak ingat.tapi bunyi dia lebih kurang macam ni "silent contain more wisdom".benda tu la yang melekat dan gua amalkan sampai sekarang.sebab tu bila sekali gua cakap dalam meeting,semua akan terpegun.

tapi banyak cakap ke,kurang cakap ke yang penting kualiti kerja kita.omputih cakap "let works do the talking".bab kerja idola gua cuma paul scholes.gua nak jadi macam dia...

No comments:

Post a Comment